Pages

Saturday, December 20, 2014

# 56 - terima kasih :)




Whatever you have will end, but what Allah has is lasting. And We will surely give those who were patient their reward according to the best of what they used to do.

Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan kami pasti akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.
[surah An-Nahl 16: ayat 96]


Saya pasti semua orang yakin dengan ayat di atas. Apa sahaja yang disisi kita tak kekal. begitu juga dengan keluarga, sahabat, harta, kesihatan , tubuh badan dan segala apa sahaja yang kita ada sekarang juga hanyalah pinjaman dari Allah. 



Mungkin saja, esok lusa, Allah tarik nikmat kesihatan, nikmat tubuh badan yang sihat.
Mungkin juga, Allah tarik harta kita sedikit-sedikit demi sedikit sehingga kita terasa kesempitan.
Lantas apakah kita mahu bersyukur dan bersabar atau mengeluh  terhadap situasi tersebut.

Tepuk dada tanya iman! 
Adakah kita tergolong dalam golongan yang bersyukur dan bersabar atau pun golongan yang mengeluh ?

Atau mungkinkah bila mana kita diberi nikmat yang banyak seperti harta
 yang melimpah ruah, kesihatan yang baik, adakah pada waktu tersebut kita akan lupa pada Allah ataupun kita akan lalai dari mengingati Allah?
atau kita menjadi hambaNya yang bersyukur. :)

Allah~


“Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
 (QS. an-Nahl, 16: 18)

Mari sama- sama kita renung kembali perjalanan kita pada hari ini. Bermula sejak kita bangun tidur sehingga kita tidur semula. Begitu banyak nikmat yang Allah berikan. oksigen, jantung yang masih berdegup. otak yang mampu berfikir. nikmat kesihatan yang baik dan yang paling penting, nikmat Iman dan Islam. :)
Semua orang tahu, kita mempunyai 24 jam sehari atau 86,400 saat sehari. Tapi, adakah kita menggunakan beberapa saat atau lebih untuk betul-betul bersyukur di atas nikmat yang diberikan pada hari ini??
Berapa kalikah kita mengucapkan syukur pada Allah dan berapa kalilah kita sentiasa mengingati Allah, hari ini?
sekali lagi, Tepuk dada, tanya iman!

“Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.” 
(QS. Al-Baqarah, 2 : 152)

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”
 (QS. Ibrahim, 14 : 7)


Allah~
Alhamdulillah Ya Allah.

Ingatlah, semua yang kita ada hanyalah pinjaman dari Allah, untuk menguji hamba-hambaNya yang benar-benar beriman.

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
[al ankabut 29: ayat 2-3]





You must never forget that your smile is priceless. :)

No comments:

Post a Comment